Manapság, amikor a legtöbb ember online intézi a vásárlásait, kézenfekvő és kifizetődő vállalkozásnak tűnhet egy webáruház üzemeltetése. A dolog azonban nem olyan egyszerű, hogy létrehozod a webshopot, aztán hátradőlsz és várod a záporozó megrendeléseket. Tenned kell azért, és nem is keveset, hogy ezen a telített piacon versenyképes legyél. A webshop marketing fog neked segíteni abban, hogy kiemelkedj a többiek közül – persze csak akkor, ha ismered a trükkjeit.
Webshop marketing tippek 2022-re – mivel nyerheted meg a vásárlókat
A webshopok piacán óriási a verseny, pontosan azért, mert sokan látják ebben a potenciált. A webáruház motorok pedig már havi pár ezer forintért elérhetők – ez pedig nem pénz egy sikeres vállalkozásnak. A látszat azonban ebben az esetben igencsak csalóka, hiszen az, hogy létrehozod a webshopod, még csak az első lépés. Szükséged lesz még egy jól felépített webshop marketingre is.
Akkor sem feltétlenül könnyű a célközönséged számára láthatóvá válnod, ha valamilyen egyedi terméked van, ami máshol nem szerezhető be, vagy nem pont ugyanilyen formában. Ha azonban úgy döntesz, hogy például egy ezredik játékboltot szeretnél üzemeltetni, nem valószínű, hogy maguktól jönnek majd a vásárlók.
Hogy miért? Egyszerűen azért, mert itt vannak a meglévő, ismert játékboltok online felületei, amik már bizonyítottak, amik megbízhatóak, és amikkel a te kínálatod erős fedést mutat. Miért választanának téged, aki ismeretlen vagy, és nem biztos, hogy megbízható?
Na, ezért van szükséged webshop marketing tippekre, bármilyen területen is működsz.
Leghatékonyabb webshop marketing eszközök
A webshop marketing egy külön kategória, ami más megoldásokat kíván, mint egy szolgáltatásokat nyújtó cég. Először is, egy kiélezett versenyben kell magad láthatóvá tenned, és még azt is el kell érned, hogy a számos lehetőség közül rád essen a választás.
Ehhez több fronton kell harcolnod: meg kell ismerkedned olyan technikákkal, mint a PPC marketing, a social media marketing, az e-mail marketing, az infuencer marketing, a videós marketing, a tartalommarketing, valamint a keresőoptimalizálás.
Ezeken felül figyelned kell a felhasználói élményre, aktívan kell tartanod a célközönségedet, és persze a meglévő vásárlóidat is tudnod kell rendszeresen visszacsábítani.
Máris nem tűnik annyira sétagaloppnak, igaz?
Bizalomépítő elemek – mutasd meg, hogy nem kamu az oldalad
Ismeretlen webshopként a legnagyobb gondod, hogy ha meg is találnak, nem tudják, megbízható vagy-e. Az első feladatod tehát az, hogy olyanra formáld az oldaladat, ami megbízható benyomást kelt. Enélkül hiába ad ki a Google a találati lista első oldalán, a látogatók le fognak pattanni. Sajnos sok a kamu oldal, az emberek pedig egyre elővigyázatosabbak; tenned kell azért, hogy elnyerd a bizalmukat.
Amit a tudatos vásárló először megnéz, azok a cégadatok, az elérhetőség. Ha ez nem található, vagy túlzottan el van rejtve, gyanús. Tedd mindezt egy jól látható menüpont alá, hogy egyszerűen el lehessen érni! Bizalomépítő eszközök lehetnek még a pozitív vásárlói vélemények, ha van egy több felületen megjelenő logód (közösségi médiában is akár), illetve, ha rendszeresen blogolsz, folyamatosan osztasz meg tartalmakat.
Vásárlói véleményeket gyűjthetsz például a Google cégem segítségével: ha ezt megteszed, a Google-n tudnak a webshopodról véleményt írni a vásárlók. Természetesen minél gyorsabb és gördülékenyebb a vásárlási folyamat, minél jobb a kommunikáció, annál inkább pozitív értékeléseket kapsz, amik jót tesznek majd a webáruházad megítélésének.
Google Adsben rejlő lehetőségek
Ahogy említettük, webshoptulajdonosként mindenképpen meg kell majd közelebbről ismerkedned a PPC marketinggel, azon belül a Google Ads-szel. Ez ugyanis, ha jól csinálod, szép kis forgalmat tud generálni az oldaladra, és a forgalom az első lépés a vásárlások felé. A Google Ads rendszerében külön jó, hogy csak akkor kell fizetned a hirdetésért, ha rá is kattintanak – de ne gondold, hogy a kattintás már egyenlő a sikerrel!
Éppen ezen a banánhéjon tudnak egyébként sokan elcsúszni a Google Ads talaján. Azt hiszik, minél több embert érnek el, annál több lesz a kattintás, ezzel együtt a vásárlás is. Nos, nem feltétlenül. Azaz a nagy számok törvénye miatt működhet ez is, csak épp annyit fogsz fizetni hirdetésekre a végigvitt vásárlások számához és értékéhez képest, hogy ennyi erővel a tűzbe is dobálhatnád a pénzt.
Egy PPC specialista azonban segíthet úgy célozni a webshop marketingben, hogy a kisebb elérés, kevesebb kattintás ellenére is nagyobb legyen a konverziós arány, azaz a kattintások után történjen is vásárlás – így az ár-érték arány is sokkal kedvezőbb lesz.
Például kizárhatsz olyan kulcsszavakat, amik nem relevánsak. Ilyenek lehetnek az “ingyen”, “olcsón”.
Máris kiszűrtél rengeteg olyan elérést, ami nem valószínű, hogy vásárlást eredményezne.
Érdemes tehát már a kezdetektől fogva odafigyelni a Google Ads hirdetések megfelelő beállítására. Van néhány alapvető lépés, amit érdemes végigjárni, hogy a kampányunk a lehető legsikeresebb legyen. Ha még nem vagy túl jártas a témában, mindenképpen kérj segítséget egy szakértő ügynökségtől, aki segít eligazodni a Google Ads beállításainak útvesztőjében.
Influencer marketing – keress valakit, aki megmutat az embereknek
Lehet, hogy a webshopodat még nem ismerik, és bizalmatlanok, de ha egy olyan ember ajánl, akit ismernek, és akiben megbíznak, egészen más lesz a helyzet! Az influencer marketingnek ez a lényege: keresel egy ismert, sok követővel rendelkező és lehetőleg a célközönséged körében kedvelt arcot, akivel megállapodsz, hogy ajánlja a webshopodat, direkt vagy indirekt módon reklámoz.
Ha a megfelelő embert választod, akkor ezzel a módszerrel sok vásárlót szerezhetsz, és a hitelességet is kellőképpen megalapozhatod.
E-mail marketing – hogyan hírlevelezz hatékonyan
Az e-mail marketing nem egy újkeletű módszer, bizonyára Te magad is jó sok hírlevelet kapsz minden nap különböző weboldalaktól, webshopoktól. Amik nagy részét soha meg sem nyitod. Nos, itt a dolog lényege: úgy kell hírlevelezni, hogy el is olvassák.
Mivel a megnyitási arány gyakran nagyon rossz, sokan úgy vélik, nem sokat ér a hírlevél – pedig tud gyorsan sok vásárlót hozni, ha jól van megfogalmazva, kellően ütős az ajánlat. Ja, és jó a listád! Ez nagyon fontos, mert ha olyanokat bombázol a hírleveleiddel, akik alapesetben nem is kíváncsiak az ajánlatodra (a játékboltos példánál maradva: nincs is gyerekük), akkor valóban nem ez a módszer fogja meghozni az áttörést.
A webshop marketingben az első és legfontosabb tehát egy értékes lista, tele értékes leadekkel. Ha ez megvan, akkor küldhetsz ki vásárlói viselkedés alapján testreszabott hírleveleket, amik a valóban érdeklődő olvasók körében nagy sikert tudnak aratni.
Közösségi média a webshop marketingben
Aki a Facebookon nincs fent, az nem is létezik – és ez a vállalkozásokra is igaz. De azért ne ragadj le kizárólag a Facebooknál, néz meg, mit használ a célcsoportod: az Instagram, TikTok, Youtube is kiváló felület lehet. Ossz meg rendszeresen érdekes tartalmakat, igyekezz aktivizálni a követőket!
Még jobb, ha közösséget is építesz, azaz létrehozol egy Facebook csoportot, amihez a vásárlók csatlakozhatnak. Itt célszerű egy kicsit személyesebb kapcsolatot is kialakítani, tehát legyél jelen, válaszolj nekik, kapjanak időnként kedvezményeket azért, mert a csoport tagjai.
Egy ilyen közösség növeli a lojalitást, azaz akik a tagjai, jó eséllyel rendszeresen nálad vásárolnak majd.
A webshop marketing stratégia során a PPC kampányokról se feledkezzünk meg a közösségi médiában: itt rengeteg embert érhetsz el a hirdetéseiddel, kis ráfordítással növelheted látványosan a forgalmadat! Természetesen a stratégia itt is fontos, nem érdemes ötletszerűen hirdetgetni – bízd inkább profira!
YouTube SEO – készíts videókat
Manapság az emberek egy része jobban szeret videókat nézegetni, mint olvasni, ezért érdemes lehet létrehozni egy TikTok vagy YouTube-csatornát, ahol be tudod mutatni a termékeidet. Biztos Te is észrevetted már, hogy ha valamire rákeresel, megjelennek képek és videók is a találatok közt. Ha van YouTube-csatornád, akkor Te is ott lehetsz a videós találatoknál!
Az internetes vásárlás legnagyobb hátulütője, hogy nem lehet a termékeket személyesen megnézni, megfogni; nem tudjuk pontosan, mekkora, mennyire erős, milyen minőségű, hogy működik. Ezeket szuperül megmutathatod a termékekről készült videókkal, nem mellesleg ennyivel is többet adsz a vásárlóidnak sok webáruházhoz képest.
Persze a SEO-ra ügyelj: legyenek ott a megfelelő kulcsszavak a címben, a leírásban, ahol csak lehetnek.
Keresőoptimalizálás
A legjobb elérés az organikus elérés, az ugyanis ingyen van. Azaz magába az optimalizálásba lehet, hogy kell bele fektetni valamennyit, de ha az oldalad jól optimalizált, akkor folyamatosan fogja hozni a látogatókat anélkül, hogy egyetlen forintot is kellene költened erre pluszban.
A keresőoptimalizálás bonyolult és összetett, laikusok legtöbbször csak annyit tudnak róla, hogy kulcsszavakat kell használni. Ez igaz, de nem csak erről van szó, és a kulcsszavak használatának is ismerni kell a hogyanját. Mi a SEO-ról olvass többet a 360 marketing oldalán. Webshop esetében lehet blogod a területedhez kapcsolódó témákról, benne a megfelelő kulcsszavakkal.
Az egész weboldal szövegezésének tartalmaznia kell a kapcsolódó kulcsszavakat, és az sem hátrány, ha vannak termékleírások, amikben szintén megjelennek. Aztán ott vannak még a képek címei, leírásai, a meta adatok stb.
Számít ugyanakkor a felhasználói élmény, a backlinkek, az oldal működése és designja, a reszponzivitás stb. A Google az optimalizált tartalom alapján fog megtalálni, a legtöbb vásárló pedig egyértelműen a Google első néhány találatát nézegeti. Éppen ezért életbevágóan fontos, hogy a webshopod jól optimalizált legyen – ehhez is célszerű profi segítséget kérni, mert nagyon sok múlik rajta.
Ár-összehasonító oldalak – legyél ott Te is
Ha próbáltál már keresni a Google-ben valamilyen terméket, nyilván Te is találkoztál az ár-összehasonlító oldalakkal, mint az Árgép, Árukereső stb. Ide célszerű bekerülni, ugyanis ezek az oldalak egyfajta garanciát jelentenek a vásárlóknak a megbízhatóságra. A Te oldaladat nem ismerik, de az Árukeresőt igen – ha ott van a webshopod, akkor biztosan hiteles.
Ne felejtsd azonban el, hogy itt alapvetően árverseny van, tehát az adott termék nálad drágább, mint máshol, nem biztos, hogy téged fognak választani. Ha azonban viszonylag jó árat tudsz biztosítani, az ár-összehasonlító oldalak révén sokkal többen találhatják meg a webáruházadat.
Content marketing – figyelj oda a tartalmaidra
Legtöbben azt hiszik, hogy egy webshopba nem kell sok szöveg – csak fel kell tölteni a termékeket, illetve a jellemző paraméterek, és már meg is vagyunk. Nos, ha szeretnél elesni az organikus elérések nagy részéről, akkor csinálhatod így is, de mi azért javasolnánk, hogy a webshop marketing keretein belül is szánj időt/pénz/energiát a videós, képi és szöveges tartalmakra.
Hogy miért? Kanyarodjunk vissza egy pillanatra a keresőoptimalizáláshoz. Ahogy korábban említettük, a kulcsszavak komoly szerepet játszanak abban, hogy a Google algoritmusa hova sorol a találati listában.
Minél több értékes tartalom van az oldaladon, jól ellátva kulcsszavakkal, képekkel, illetve a megfelelő metákkal, annál jobb helyet érhetsz el a találati listában. Persze ez csak egy része a folyamatnak, de fontos része!
A Google célja, hogy olyan oldalakat kínáljon a felhasználóinak, amik valóban relevánsak számára: amik informatívak, és amiken megtalálják, amit keresnek. Szereti a gyakran frissülő, jól tájékoztató tartalmakat, a jó termékleírásokat.
De akár blogot is érdemes lehet üzemeltetned a webáruházad profiljával kapcsolatos témákkal, mert a blogcikkek is hozzák az organikus találatokat, ráadásul a hitelességet, szakértői státuszt is növelik.
Ne becsüljük le ugyanakkor az edukáció erejét sem: jól megírt cikkekkel van esélyed igényt teremteni további termékek megvásárlására!
Upsell, cross-sell – vezesd a vásárlók döntéseit
Szuper, ha egy vásárló nálad akar valamit megrendelni. De mi lenne, ha 7000 forint helyett, mondjuk, 10000-et költene? Az upsellel lehetővé teszed, hogy ez megtörténjen! Ez egy alap webshop marketing trükk: ha meg szeretne venni a vásárló egy 7000 forintos terméket, de abból van drágább, ami egy picivel többet tud, megpróbálhatod azt eladni neki, kidomborítva a drágább termék előnyeit.
Nincs más dolgod, mint beállítani, hogy a webshopban jelenjenek meg a hasonló termékek, hogy a vásárló lássa, vannak még lehetőségei. Célszerű azonban figyelni, hogy mennyivel drágább alternatívát mutatsz: lehetőleg ne duplaannyiba kerüljön, mint amit kinézett, maradj észszerű kereteken belül!
A cross-sell is ismerős lehet: ez a bizonyos „mások ezeket is megvették”, vagy „ezek is érdekelhetnek még”, „vedd meg hozzá ezt is” néven futó termékek. A cross-sell az, amikor nem ugyanabból kínálsz neki egy szebbet, jobbat, drágábbat, hanem valami olyasmi vásárlására buzdítod, ami kiegészíti a választott terméket. Például, ha e-bookot vásárol, felajánlasz neki e-book tokokat.
Ezzel a módszerrel jó eséllyel lehet egy kicsit több pénz elköltésére ösztönözni az embereket.
UX – maxold ki a felhasználói élményt
Nézd meg jól a webshopodat, menj végig egy termékválasztási, vásárlási folyamaton, mintha potenciális vevőként tévedtél volna ide. Tetszik, amit tapasztalsz, szívesen vásárolnál innen? Ha nem vagy vele maradéktalanul elégedett, jó eséllyel a vásárlóid sem azok.
A felhasználóbarát jelleg, a kialakított benyomás adott esetben döntő lehet azzal kapcsolatban, hogy a Te webshopodban fogják-e a pénzüket költeni a felhasználók, vagy inkább valahol máshol.
A UX, azaz user experience design témakörébe tartozik minden, ami a felhasználói élményről szól, arról, hogy a látogatók pozitív élményeket szerezzenek a webshopodban. És itt nem a vizuális megjelenítésről beszélünk, hanem a szemléletmódról, hogy a webshop kialakítása során a középpontban az áll, hogy a felhasználók jól érezzék magukat a weboldal használata közben.
Egyszerűen fogalmazva: az a cél, hogy a látogatóban a webshopod jó benyomást keltsen. Ez olyan apróságokon múlhat, mint a logikus felépítés, a gyors betöltés, a gördülékeny fizetési folyamat stb.
Pop-up – ne legyenek idegesítőek a felugró ablakaid
Ha őszinték akarunk lenni, a felugró ablakok, más néven pop-upok megítélése inkább negatív, mint pozitív. Nem is csoda: az ember éppen megnézne valamit, elolvasná egy termék leírását, erre az arcába tolakodik egy felugró ablak. Ez csakis abban az esetben megbocsátható, ha a felugró ablak valami jó ajánlattal áll elő!
Használhatod a pop-up technikát, de ne vesd be állandóan, ne ugráljon be minden újabb aloldalra kattintáskor, és elég legyen egyszer „elmondani”, hogy nem kérünk az ajánlatból! Ha nem túl erőszakos egy ilyen ajánlat, akkor nem veszi el a látogató kedvét, de ha minden egyes aloldalra való átnavigáláskor újra és újra ki kell ikszelnie, akkor végül a webshopodat fogja kiikszelni – talán örökre.
Jó ajánlattal, egyszeri bezárási lehetőséggel azonban nyugodtan alkalmazd!
Akciók, nyereményjátékok, sorsolások, kuponok – jutalmazd a vásárlókat
Mindenki szeret kapni valamit – a vásárlók például imádják a kedvezményeket! Éppen ezért, időnként mindenképp célszerű meghirdetni akciókat (akár a social mediában, akár Google Ads – vagy épp mindkettő – segítségével). De még jobb, ha adsz ennek egy kicsit személyesebb színezetet, és esetleg hírlevélben küldesz ki „személyre szóló” kupont, ami x% kedvezményre jogosítja a vásárlót.
Jutalmazhatod a hűséget is: a pontgyűjtő akciók arra ösztönzik a vásárlókat, hogy vissza-visszatérjenek. A pontokért adhatsz kedvezményt a vásárlás összegéből, de az is járható út, ha termékekre válthatja, mégpedig olyanokra, amik valóban hasznosak.
Papír-írószer webáruház esetén például választhatnak noteszek, tollak, naptárak, ceruzák, radírok stb. közül. Ha több pontot gyűjtenek össze, akár nagyobb értékű ajándékot is választhatnak, mint például egy szép kötésű, napi bontású határidőnapló.
Chatbot – gyors és egyszerű kommunikáció
A kommunikáció még mindig kulcsfontosságú eleme a képnek, amit a vásárlók kialakítanak a webshopodról, ezzel együtt rólad. Természetesen, hogy az oldalon megadsz e-mailes, esetleg telefonos elérhetőséget, de nem árt figyelembe venned, hogy a minél gyorsabb és gördülékenyebb kommunikáció rengeteget dob a webshop megítélésén.
Ehhez érdemes chatbotot alkalmazni, ami automatikusan kommunikál a vásárlóval. Nyilván nem végtelen keretek közt, de sok kérdésre meg tudja adni a választ, segíthet terméket választani, nem mellesleg a vásárlónak egy pillanatig sem kell várnia a válaszra, rendelkezésre áll a hét minden napján, 0-24-ben!
Plusz előny, hogy egyszerűsíti az ügyfélszolgálati munkát, mert ha a kérdező megkapja a kért információt a chatbottól, el sem fog jutni odáig, hogy valódi embernek kelljen foglalkoznia vele.
Milyen webshop motorok kezelésével foglalkozunk
Ha segítségre van szükséged webshop marketingben, nálunk megkaphatod, sőt, igény szerint a teljes webáruház készítést is vállaljuk, akár bérelt, akár saját webshopot szeretnél!
Shoprenter webáruház készítés
Sokan döntenek a webáruház bérlése mellett, mert olcsóbb, és mert ebben az esetben a fejlesztésekkel nem kell foglalkozniuk, ahogy például a Shoprenter esetében sem.
A Shoprenter ügyfélszolgálata magyar nyelvű, ahogyan a kezelőfelület is, ráadásul részletes útmutatót kapsz a használathoz, Facebook webáruház kapcsolatot is biztosít, valamint több pénznemet is tud kezelni. Gyors és olcsó megoldás, de ha egyedi igények merülnek fel, adódhatnak gondok.
Unas webáruház készítés
Az Unas is a webshop bérlésre ad lehetőséget. Előnye, hogy olcsó, ellenben stabilan és jól működik, ráadásul általában kezdő webshoptulajdonosok is jól elboldogulnak vele, azaz könnyen átlátható. A vásárlók számára is logikus a felépítése, azonban a designja nem éppen a legmodernebb, de használható.
Az ingyenes sablonokkal valamennyire testre lehet szabni. Jó választás azoknak, akik éppen kipróbálni szeretnék magukat a webáruházak világában.
WooCommerce webáruház készítés
A WordPress webshop pluginje. Ingyenes (ha van WordPress weboldalad), és mindenféle programozói ismeretek nélkül is fogod tudni használni. Egyértelmű és jól kezelhető a felhasználói felület. Szuper segítő közösség áll rendelkezésedre, ha új funkciókra van igényed, akkor különböző pluginekkel bővítheted az alapcsomagot.
Könnyen fordítható magyarra, így számodra és a vásárlók számára is érthető lesz.
Webáruház fejlesztéssel, webshop marketinggel kapcsolatban keress minket bizalommal!